Soc un professor de Ciències Socials d'un institut de secundària de muntanya en ple Pirineus catalans. El projecte s'ha creat amb l'ajuda d'un grup d´estudiants de Batxillerat d'entre 15 i 16 anys i volem participar, elaborar i gestionar un projecte solidari a Ghana gràcies a la meva experiència personal en projectes solidaris.
Aquests alumnes estan cursant diferents Batxillerats ( científic, humanístic i social), però entre tots comparteixen la motivació i la il·lusió per elaborar un projecte d'aquesta magnitud.
El nostre objectiu és molt clar: recaptar fons per enviar 20 ordinadors i habilitar una aula d'informàtica a una escola de Ghana, on hi ha una manca real de recursos educatius i tecnològics. Per a nosaltres, l'accés a la tecnologia és una cosa quotidiana, però per a molts estudiants de Ghana es pot convertir en una oportunitat capaç de canviar-los el futur.
Per què ho fem?
Perquè creiem que totes les persones, visquin on visquin, mereixen tenir les mateixes oportunitats per aprendre i créixer. A Ghana hi ha escoles que no disposen de l'equipament bàsic, i això limita moltíssim les possibilitats dels alumnes. Nosaltres volem aportar el nostre petit granet de sorra per revertir aquesta situació.
Pots veure més alumnes de Batxillerat en aquest vídeo:
https://dai.ly/k3zj42faEfeFrCFhHUy
Per què podeu confiar en nosaltres?
Perquè treballem en equip, amb responsabilitats repartides i segons les nostres habilitats:
- Algunes de nosaltres gestionem el pressupost i els comptes.
- Altres preparem el contingut per a xarxes socials i la difusió del projecte.
- I comptem amb l'experiència del nostre professor, que ja ha col·laborat prèviament amb ONG i coneix de primera mà les necessitats d'aquestes escoles.
On ho volem portar a terme?
El nostre porjecte el volem portar a terme a una escola de primària amb nens i nenes d'entre 6 i 12 anys a un petiot poble del centre de Ghana, Kwahu Tafo. Khahu Tafo (Ghana) és una comunitat de l’entorn d’Accra on l’escola és un espai clau per al futur dels infants. Tot i l’esforç del professorat i de les famílies, molts centres tenen pocs recursos tecnològics i les aules d’informàtica sovint no disposen d’equipament suficient o adequat. Per això, la nostra campanya se centra a millorar l’accés a l’aprenentatge digital: volem portar 20 ordinadors perquè els alumnes puguin treballar competències bàsiques d’informàtica i, alhora, rehabilitar una aula informàtica perquè sigui un espai segur, funcional i útil per a l’aprenentatge. Amb aquesta acció, contribuïm a reduir la bretxa digital i a ampliar oportunitats educatives per a tota la comunitat escolar.
Pots veure el poble de Kwahi Tafo en aquest vídeo:
https://dai.ly/k429qc5I5zMxr4F3THm
Durant aquest temps hem planificat cada pas: hem creat un calendari de treball, comparat diferents models d'ordinador per escollir els més adequats i duradors, i hem començat a difondre el projecte per arribar al màxim nombre de persones possible.
El nostre projecte es basa en un objectiu clar:
Garantir l’accés a l’educació digital d’alumnes d’una escola rural del centre de Ghana mitjançant la creació d’una aula tecnològica equipada amb ordinadors i recursos adequats.
A partir d'aquest objectiu general en podeu descriure de més específics com:
- Sensibilitzar sobre la bretxa digital a Ghana.
- Recaptar fons per dotar l’escola de Kwahu Tafo amb ordinadors i mobiliari.
- Oferir oportunitats educatives i accés a la tecnologia per als alumnes.
- Facilitar la formació digital bàsica del professorat local perquè pugui utilitzar els recursos amb l’alumnat.
- Adequar i condicionar un espai físic per transformar-lo en aula tecnològica (instal·lació elèctrica, taules, connexió...).
Una altra característica important és:
-
Hi ha un retorn colectiu per a la comunitat, ja que els ordinadors i l'aula d'informàtica estaran supervisats per professors del centre educatiu de Ghana, prèvia formació dels voluntaris associats al projecte. Els alumnes també faran un seguiment dels ordinadors i estat de l'aula mitjançant correus electrònics, fotos i formació dels alumnes del centre per part dels voluntaris o els alumnes voluntaris que vulguin visitar el centre amb la ONG.
-
L'aula i els ordinadors seran d´ús compartit amb ttos els alumnes del centre i els professors s'encarregaran de vetllar pel seu manteniment i cura de les instalacions.
El projecte neix arran de l’experiència del professor Quim Roy, que durant un voluntariat de cinc setmanes a Ghana va detectar la manca de recursos tecnològics a l’escola de Kwahu Tafo. Actualment, els alumnes fan informàtica amb un únic llibre, sense ordinadors, fet que limita completament el seu aprenentatge pràctic i en una aula en mal estat.
Davant aquesta realitat, el grup es proposa recaptar fons i adquirir 20 ordinadors portàtils i 20 ratolins, així com condicionar una aula d’informàtica. Per fer-ho, es treballa conjuntament amb l’ONG WAVO, que dona suport a comunitats de l’Àfrica Occidental i facilitarà tant el transport com la implementació del material.
El projecte es desenvolupa en diverses fases:
● Planificació i recollida de fons, incloent-hi una campanya a la plataforma de micromecenatge GoFundMe.
● Compra i preparació del material informàtic, instal·lant programari bàsic i deixant els equips a punt.
● Condicionament de l'aula, amb mobiliari, llum, ventilació i seguretat elèctrica.
● Enviament i implementació a Ghana, amb el suport logístic de WAVO.
El pressupost total és de 3700 €, que inclou ordinadors, ratolins, millores de l’aula i costos d’enviament. L’objectiu final és oferir als alumnes eines tecnològiques que millorin el seu aprenentatge i contribueixin al desenvolupament de la comunitat.
El nostre projecte va dirigit a totes aquelles persones que vulguin cooperar en un projecte solidari internacional elaborat pel nostre professor i amb l'ajuda de l'alumnat d'un institut rural de muntanya. Volem involucrar al màxim de persones del món educatiu, així per tota la comunitat educativa, des de professors, alumnes i famílies, fins a les institucions públiques que trobin aquest projecte solidari una oportunitat per rebaixar les desigualtats educatives i tecnològiques en el món.
L'experiència d'aquest projecte es basa en el voluntariat solidari internacional que ha realitzar el nostre professor a Ghana i a altres parts del món, el qual ha visitat l'escola rural de Ghana en una estada de 5 setmanes i en una reunió amb la comunitat del poble es va adonar de les dificultats dels alumnes per accedir a la tecnologia.
En aquest projecte també tenim el recolzament de la ONG WAVO que fa molts anys que treballa en aquesta zona i ens dona suport logístic i recursos humans per portar-ho a terme.
https://sites.google.com/view/wavo-us/home